Zaterdag 20 januari 2018

Na 5 dagen Nules Platja, zijn we het zeker nog niet zat hier, maar het onbekende lokt en dus vullen we de watertank en zeggen onze buren gedag. Via de route A7 en N332, beiden tolvrij komen we in de drukte van Valencia, maar omdat het zaterdag is valt het toch wel mee. Mooie stad, maar we hebbben niet zoveel met steden, dus tuffen we lekker door. Bij stoplichten probeert een meisje met ringen een kunstje te doen en zo wat geld op te halen. Even later een ruitenwasser die wat wil verdienen. We passen ook nu weer.

We reden zo'n 200 km vandaag en tijdens de lunch tikte onze temperatuurmeter de 24 graden aan. 22 was opgegeven, dus ergens daar tussen zal wel kloppen. We hebben 2184 km afgelegd sinds ons vertrek in Nederland op 6 januari. We rijden natuurlijk niet altijd de kortste weg, dus ergens rond de 2000 km zal wel zo'n beetje de kortste route zijn. Onderweg hebben we onze LPG tank nog bijgevuld. er paste precies 24,9 liter in Totaal hebben we 46 liter gas bij ons als we vol zitten.

S'nachts is het regelmatig kort bij het vriespunt geweest, dus dan heb je wat vaker de kachel aan. Als de zon onder gaat (rond 18:20 vandaag), dan wordt het snel kouder. Pas rond 8 uur komt de zon weer op en begint kracht te krijgen rond 9 uur. 10 uur kun je dan vaak al buiten zitten, omdat het s'morgens bijna steeds windstil was, is het al gauw lekker buiten.

We staan nu op een CP in de toeristenplaats Calpe. Er zijn hier wel 5 CP's. Deze blijken allen vol te zijn, hoorden we van een buurman. Op deze nieuwe CP vonden we nog een plaatsje. Op zich wel een aardige CP, maar met iets te veel bomen, waardoor we geen TV ontvangst hebben en waarschijnlijk ook geen zon op onze panelen morgen. Dat laatste is noodzakelijk als je geen stroomaansluiting hebt. Dat laatste is hier nog niet mogelijk, omdat ze nog niet genoeg vermogen hebben. Wij zullen dus morgen een betere plek moeten vinden, of anders vertrekken we weer.

Vandaag is onze 15e dag onderweg en we willen deze week dan ook wel een wasje kunnen draaien. Niet dat we niet genoeg kleren bij ons hebben, maar gewoon alles even opfissen hé. In Altea bij Benidorm hebben we kennissen op een camping staan, Zij staan daar al voor het 10e jaar en overwinteren daar 3 maanden lang. Dus we gaan ze deze week opzoeken en blijven dan misschien wel wat langer daar. Het schijnt een leuke camping te zijn met veel activiteiten. We gaan het zien.

Maandag 22 januari 2018

Inmiddels bevalt ook deze CP ons wel goed. Zaterdag bij aaankomst waren alle mooie plekjes al bezet en dus hadden we een plaatsje zonder TV ontvangst. Geen ramp, een avond zonder TV, maar als je bijvoorbeeld de Dakar volgt, dan is het jammer en niet meer dan dat. Zondagmorgen kwam er een beter plaatsje vrij. Daar staan we nu prinsheerlijk.

Calpe blijkt een aardig plaatsje te zijn met een hele mooie boulevard, ontdekten we gisteren tijdens een wandeling daarheen. De rest van de dag hebben we heerlijk buiten gezeten, afwisselend in de zon en de schaduw, omdat het constant in de zon zitten gewoon te heet is. Deze CP heeft veel schaduw bomen, dat zal in de zomer noodzakelijk zijn, omdat het nu al boven de 20 graden is overdag.

Dinsdag 23 januari 2018

Ook vandaag weer een mooie dag in Calpe. Rond 10:30 is het genoeg opgewarmd om buiten te kunnen zitten. Dat begint inmiddels een vast ritueel te worden. Ontbijt nog binnen en koffie buiten. Rond 12 uur lopen we weer door het leuke villawijkje riching Calpe boulevard. Gewoon lekker kijken naar al die verschillende, maar vaak leuke bouwstijlen. Veel ronde bouwsels, varierend van balkonnetjes, terrassen, garages, koepels op huizen, maar ook compleet of gedeeltelik ronde huizen. Ook met kleuren mogen ze blijkbaar zonder restrictie hun gang gaan. de meeste huizen zijn gestuct en dan geverfd.

Op de terugweg pakken we weer wat boodschappen mee bij de Mercadone supermarkt. We nemen o.a. een zak met 3 kg grote mandarijnen mee. Ze zijn makkelijk te pellen en smaken verrukkelijk en ... zonder pitten. Ja en de rest van de dag doen we gewoon weinig, beetje lezen, puzzelen (mijn vrouw) en niet te vergeten het AD halen we bijna iedere dag binnen. Zo blijven we een beetje op de hoogte van wat zich in de rest van de wereld afspeelt.

Straks gaan we paella eten in het kleine restaurantje van deze CP. daar roert een Hollander in de pannen. Wij hebben vanavond Paella besteld, want hij kookt alleen op bestelling, zodat hij de ingredienten vers kan kopen

Woensdag 24 januari

De Paella was lekker met veel garnalen. De fles rose paste goed bij dit gerecht van vlees en vis. Het blijkt een heel gezellig tentje te zijn, waar ook lokalen iets komen drinken.Zo zagen we een oude man die met een stok liep, de helling opkomen schuifelen en aan de bar een drankje nam. Hij woont in een oud huisje grenzend aan de CP. wij schatten hem tussen de 85 en 90 jaar oud. Mooi toch !

Donderdag 25 januari

Gistermiddag maakten we een mooie wandeling naar het uitkijkpunt op de berg van Calpe. Google Calpe, Spanje en je gaat foto's zien van deze mooie en prominente rots die Calpe een mooie natuurlijke haven heeft opgeleverd. Halverwege de klim is een tunnel van ca. 80 meter door de rotsen gehouwen, dit omdat de buitenkant te stijl was om een pad te maken, vermoeden we. Na de tunnel wordt het een stuk lastiger, maar er zijn hier en daar touwen en kettingen gespannen om een beetje houvast te geven.

Na ca. een uur klimmen kwamen we op het uitkijkpunt. Aldaar kun je o.a. Benidorm in de verte zien liggen. Met de verrekijker konden we ook onze CP zien liggen. Deze ligt iets ten Noorden van het stadje Calpe, dat 27.000 inwoners telt. Hoeveel het er in de zomer zijn, vertelt Wikipedia niet, maar het zullen en vast meer dan 100.000 zijn, vermoeden wij. Dit omdat nu heel veel hotels en appartementen nog leeg staan. Ook veel restauranten en winkels zijn gesloten in het winterseizoen. Deze gaan de komende maanden weer open, wanneer het massatoerisme weer op gang begint te komen. Nu is het net lekker druk, niet te druk, maar ook niet te rustig. Er zijn genoeg restaurantjes, barretjes en winkels open om het gezellig te maken.

Vandaag is er helaas een einde gekomen aan het mooie zonnige weer. De temperatuur valt nog wel mee, maar de wind van zee maakt het koud. Af en toe kwam er een zonnetje, maar de zonnepanelen, leveren minder dan de dagen ervoor. We zijn benieuwd hoe het de komende dagen zal gaan want dan komt er ook regen. We doen het nu al 11 dagen zonder walstroom (230 Volt aansluiting) en omdat het steeds zo zonnig was ging dat prima. Als het moet kunnen we ook aan de stroom hier, maar dan moet ik zeker 30 meter kabel uitleggen, waar vervolgens ook nog eens komende en gaande campers over heen rijden. Op zich niet zo erg, maar er ligt hier overal steenslag en dat lijkt me niet zo goed voor de kabel. We zien morgen wel weer verder.

Vrijdag 26 januari

Vandaag wasdag. Dat is altijd nog een hele klus op campings en CP, want zie eerst de gebruiksaanwijzingen eerst maar eens te lezen en vervolgens bleek de stroom regelmatig uit te vallen en dus bleken de 40 minuten die we hadden ingesteld uiteindelijk 70 minuten te worden. De droger draaide wel, maar het werd er niet echt goed gedroogd. Dus dan alles maar nat aan de lijn. Er was weinig zon, maar wel veel wind, bijna te veel wind, maar het is goed gekomen en dus gaan we vanavond in een lekker schoon mandje.

Vervolgens heb ik van een Engelse buurman Camperaar een uurtje of 4 zijn stroomstekker mogen lenen en dus zijn de batterijen weer een beetje opgeladen. Hopelijk genoeg tot morgen. Het is absoluut een hele leuke CP, maar er is niet genoeg stroom voor iedereen. Gisteren heb ik aangegeven dat ik vandaag absoluut stroom nodig zou hebben, want anders zit er niets anders op dan te vertrekken. De komende dagen zullen we iedere dag aan de walstroom moeten, want er wordt niet genoeg zon opgegeven om via de panelen onze accu's op te laden. Morgen zien we wel weer verder. Vandaag 13 graden max. Onze buiten temperatuurmeter hangt altijd in de schaduw. Dat is zuiverder, dan een voeler die in de zon hangt. De wind maakt het echter erg koud. Gelukkig is de luchtvochtigheid 65% dus redelijk laag.

Zaterdag 27 januari

Vandaag is het markt in Calpe en zoiets zingt gauw rond onder camperaars, dus wandelschoenen aan en op stap. Er is een kleine groentemarkt en een grotere kleding en lederwaren markt. Omdat wij s'morgens altijd wat traag op gang komen vertrokken we pas om 12 uur. De markt is aan de andere kant van de stad en dat is 5 km. Onderweg komen we weer langs het zoutwater meer waar we zo'n 200 Flamingo's tellen. Leuk gezicht. Als we een gele M zien besluiten we eerst een kop koffie te gaan drinken. Als we dan uiteindelijk bij de groentemarkt komen is het al ruim over enen en zijn er al kraamhouders die aan het opruimen zijn. Wij kopen nog wat zwarte olijven. De keus is overigens enorm. Marokanen die allerlei soorten en maten olijven aanbieden, maar ook bloemkool, courgette en nog veel andere zaken ingelegd en in het zuur. Het ziet er allemaal heerlijk uit, maar wij beperken ons tot een zakje zwarte olijven met pitten. We mochten eerst proeven, wat wel zo fijn is.

Op naar de grote markt, maar daar zijn we echt te laat, dus dan maar naar de Lidl om nog wat boodschapjes te doen. Het blijkt een hele grote moderne winkel met heel veel keus. Terug lopen we via de Noordkant van het meer in de hoop wat meer van de Flamingo's te zien, maar helaas staat er te veel begroeing tussen. Op onze CP worden we ook regelmatig verrast door kleine bruine eekhoorns die heel dichtbij komen zodat je ze goed kan bekijken. Erg leuk om te zien, hoewel de honden die bij diverse campers horen daar anders over denken. Het weer was vandaag wisselend bewolkt en zonnig. Als de zon er is dan is het gelijk lekker, maar zodra er een wolk voor schuift, dan is het gelijk fris, dat komt met name door de stevige wind die s'middags opsteekt

Week 4

Zondag 28 januari 2018

Vannacht is er veel regen gevallen, zelfs af en toe wat onweer in de verte. De natuur kan het goed gebruiken en wij hebben er geen moeite mee als het in de nacht valt. Vanmorgen kwam al snel de zon weer te voorschijn en omdat er weinig wind was konden we om 11 uur al met de koffie buiten zitten in T-shirt.

Onze Belgische overburen gaan vertrekken. We hadden deze week een leuk contact met ze en voor ze verder naar het zuiden gaan drinken we eerst nog samen koffie met een hollandse stroopwafel erbij. Ze hebben onze leeftijd maar staan nog 5 dagen in de week op diverse markten met kleding. Nu in de rustige winterperiode hebben ze een ruime vakantie genomen van ca. 10 weken. Wie weet treffen we elkaar nog een keer.

Rond 16 uur wandelen we naar "Grizly's". Dat is een gezellig uitziende Bar/restaurant met live muziek op 300 meter van onze CP. De muziek is goed, maar te hard om buiten te zitten, dus gaan we naar binnen waar de plastic "winterruiten" het geluid wat dempen. We drinken wat en besluiten een huisgemaakte hamburger met friet te nemen. De muzikant is heel veelzijdig. Hij zingt, speelt gitaar en saxefoon. Natuurlijk wordt hij wat electronisch ondersteunt, maar we genieten toch van de songs uit onze jeugd. Er zijn zelfs oudere jongeren die lekker aan het dansen zijn.

Maandag 29 januari

Vandaag begint met wat sluierbewolking, maar al rond 10 uur zie je de eerste mensen al buiten zitten. Wij verwachten bezoek om 11 uur. Jose en Alf komen langs en dan gaan we rond 13 uur gezellig eten met elkaar. Jose en Alf zijnde ouders van Paula. Paula en John hebben we in1988 in Australie leren kennen tijdens onze fietsreis aldaar. Op de terugreis kwamen we door Limburg en zijn we bij Paula en John langsgeweest. Het is toen dat we ook de ouders van Paula hebben ontmoet. Sindsdien hebben we elkaar enkele malen op een verjaardag of ander feestje gezien. Zij staan al 10 jaar in Altea op een camping met hun caravan. Dat is hier hooguit 15 km vandaan. We drinken eerst uitgebreid koffie met een stroopwafel en rond 12:30 uur begeven we ons weer naar het restaurantje aan het begin van onze CP.

Robby heeft een heerlijke schotel met diverse soorten vis voor ons klaargemaakt in een grote paellapan. De foto's volgen nog. We hebben daar lekker tot een uurtje of 4 zitten tafelen. We hebben heerlijk bijgepraat en veel tips van ze gekregen. Bij ons in de camper hebben we nog koffie gedronken en toen zijn ze weer richting hun eigen stekkie gegaan. Wij hebben nog een poosje heerlijk in het zonnetje gezeten tot deze achter de bomen wegzakte.

Dinsdag 30 januari

De routine is tegenwoordig uitslapen tot 8:30 uur maar vanmorgen is het zelfs 09 uur. Blijkbaar doen de meeste camperaars dat, want voor dat tijdstip zie je maar zelden ergens beweging, zelfs de Duitsers schijnen hier uit te slapen !!

Rond 12 uur trekken we de wandelschoenen weer aan en gaan weer richting boulevard. De boulevard van Calpe is heel mooi en knap aangelegd met mooie tegels en veel variatie. Onderweg kom je allerlei speel- en gymtoestellen tegen. Eigenlijk heeft Calpe 2 boulevards. Aan beide kanten van de kenmerkende en horizon bepalende berg is een mooie boulevard gemaakt. Niet alleen de breedte verschilt, maar ook de hoogte. Soms loop je 30 a 40 meter boven de zee, dan weer loop je langs het strand. Aan de kant van de stad zijn veel hoogbouwhotels en appartementen, maar door de veelzijdige bouw is het nooit saai of storend. Ieder gebouw is anders. Naarmate we er vaker langs lopen, zien we steeds meer details en bijzondere vormen.

Na dik een uur lopen, bezoeken we het toerist office, waar we mooie kaarten van Calpe, Altea en Benidorm plus alle tijdschema's van bussen en treinen krijgen. Geweldige service. Als we op de Zuidboulevard komen, zien we een leuk zaakje waar we een kop koffie bestelle. Aan een aangrenzend tafeltje zit iemand met veel smaak een ommelet weg te werken en we beseffen dat we daar ook wel oren naar hebben. De aardige bediening verteld ons dat er drie verschillende ommeletten te bestellen zijn. Ik bestel de SpaanseTortilla- en mijn wederhelft de Franse ommelet. Het smaakt ons prima en we vervolgen onze leuke wandeling over de mooie boulevard. Als we aan het einde zijn gekomen lopen we via een winkelstraat terug naar de doorgaande weg.

Onderweg pinnen we wat contanten en zetten koers naar de Lidl om nog wat dagelijkse boodschapjes te doen, zoals brood en melk. Terug lopen we weer langs het meer met de Flamingo's en de diversen grote CP's. Geschat zijn er zeker 5 CP's waar enkele honderden campers staan. Omdat alle CP's vol zijn staan er ook veel campers langs de straat. Blijkbaar mag dat hier, maar echt gezellig is het niet vinden wij. Dus prijzen we ons nogmaals gelukkig dat iemand ons de tip gaf van de CP waar we nu staan. Het is dan wel een 1,5 a 2 km verder van het centrum, maar veel mooier en vooral rustiger.

Wederom een leuke dag en een leuke wandeling. Calpe is nog niet van ons af. Deze week niet en in de toekomst niet. rond 4 uur zijn we terug op onze eigen CP en genieten nog een uur van de warme zon op ons gezicht. Vijf uur ga ik naar het kleine restaurantje op onze CP en drink een biertje met wat andere Hollanders. Bij Robby reserveer ik weer een tafeltje voor morgenavond. Omdat we nog aardig vol zitten van de ommelet van deze middag houden we het vanavond bij een broodmaaltijd. Het Spaanse leven gaat steeds beter wennen !!

Woensdag 31 januari 2018

Vandaag weer een wasdag. Om 11 uur hangt de was aan de lijn en zitten we ook weer lekker buiten te genieten in de zon.

Donderdag 1 februari

Lekker luie ochtend, maar na de late lunch gaan we weer op stap. Deze keer is ons eerste doel de oude binnenstad van Calpe. Dan zijn we ruim 6 km verder, maar wel de moeite waard, want het is echt een heel gebiedje. Geschat iets van 500 meter in doorsnee, maar erg leuk. Veel straatjes zijn opgeleukt met plantenbakken en allerlei snuisterijen. Kleine pleintjes met sinaasappelbomen en allerlei leuke zitjes. Het oude centrum ligt wat hoger dan alle hoogbouw en heeft daardoor ook wat leuke trapjes en hellingen, die het geheel iets aparts geven. Winkels zijn er bijna niet meer, maar restaurantjes des te meer. In deze periode zie je wel overal bordjes dat ze gesloten zijn tot februari of soms zelfs maart. Dan komt het grote toerisme waarschijnlijk op gang.

Rond 16:30 zetten we de terugreis in, want we willen ook nog naar de visafslag. Je betaalt 1 euro p.p. entree en gaat dan de trap op, zodat je vanaf de galerij mooi alle vis voorbij ziet komen. De kopers bieden dan via een kastje in hun handen.Alle vis gaat ook voorbij de camera, zodat je op een TV scherm ook goed kunt zien welke vis in welke bak zit. Ook de naam van de vis en de prijs komt keurig op het scherm. We zien ook de naam van de koper en het valt op dat de Mercadone (supermarkt) koper veel vis koopt. na een klein uurtje houden we het voor gezien en gaan we nog even bij de schepen kijken. Je mag hier overal komen en zolang je maar niemand voor de voeten loopt vinden ze het allemaal prima. Het valt ons wel op dat de, over het algemeen jonge vissers er erg moe uitzien. Hoop dat ze ernaar verdienen, want het lijkt ook zwaar werk en vermoedelijk lange dagen.

Door alle soorten vis hebben we ook trek gekregen en besluiten in 1 van de vele visrestauranten bij de haven maar wat te gaan eten. Blijkbaar kun je hier ook buiten de "Spaanse tijden" eten. We bestellen een glas witte wijn als aperitef, maar dat smaakt nergens naar, dus maar een flesje van de wijnkaart besteld bij de Paella mix. De wijn is een stuk beter dan de huiswijn, maar de paella valt qua variatie tegen. Grote garnalen en konijn. Voor mij prima, maar mijn lief houdt niet van garnalen en ook niet van kluiven, dus dat is jammer, maar gelukkig vond ze de rijst en de groente wel lekker. Mij smaakten de garnalen wel goed en overall heb ik erg lekker gegeten.

Het is donker als we de laatste 3 km terug lopen. Onderweg zien we nog de wielerbus van Lotto/Jumbo staan. We vragen de chauffeur wie er vandaag heeft gewonnen. Dat blijkt Valverde te zijn. Leuk voor hem en de Spanjaarden, maar minder leuk voor Danny van Poppel die tot vanmorgen in de leiderstrui liep omdat hij gisteren de eerste etappe had gewonnen. Morgen de ploegentijdrit die bij onze CP voorbij komt. We zijn rond 19 uur terug en dat blijkt net op tijd, want het begint te regenen op het moment dat we terug zijn bij de camper.

Vrijdag 2 februari

Het regent de hele nacht en morgen tot ca. 13 uur aan 1 stuk door. De temperatuur was zelfs tot 4,4 graden gezakt rond 11 uur deze morgen. Vandaag hadden we nog een wasje willen draaien, maar dat hebben we maar even uitgesteld tot morgen. Alles is heerlijk opgefrist en we gunnen het de natuur van harte, maar voor ons is het minder natuurlijk. We horen van onze buren dat op de Duitse Eurosport vanaf 14:20 uur de wielerkoers wordt uitgezonden. Dat blijkt te kloppen, maar het was een samenvatting van gisteren. Mooi, hebben we dat ook gezien. Als het rond 15 uur is afgelopen, begeven we ons naar de ingang van onze CP en zien daar de eerste groep renners voorbij komen. Het blijkt dus inderdaad een ploegentijdrit te zijn en we hopen dat de Lotto/Jumbo renners pas bij de laatsten voorbij komen, want dat betekent dat ze nog goed in het klassement staan. Helaas als ze als 18e van 22 ploegen voorbij komen ziet het er slecht georganiseerd uit en dat blijkt later ook in de uitslag, waar ze niet bij de eerste 10 zijn.

BCC met Greg van Avermaat in het team van 7 wint deze koers. Op de Hollandse Eurosport zien we dat de koers van vandaag niet meetelt voor het klassement, vanwege het slechte weer. De wegen waren vol plassen en omdat het lang daarvoor niet had geregend, waren deze ook spekglad. Dat verklaart waarom we de Lotto/Jumbo ploeg zagen rijden als een natte krant. Toch was het leuk om al die kleurrijke ploegen en het hele gevolg voorbij te zien komen.

s'Avonds eten we zuurkool met rookworst. Het was er echt weer voor.

Zaterdag 3 februari

Wasdag en dat komt mooi uit want zo slecht als het gisteren was, zo mooi is het vandaag. Al om 10 uur hangt de was aan de lijn onder een strak blauwe lucht met een klein briesje. Dat is mooi, want dan kunnen wij naar de markt. Deze hadden we vorige week gemist, domweg omdat we te laat waren. Onderweg drinken we eerst een kop koffie aan de altijd gezellige boulevard. Het is niet de kortste route naar de markt, maar wel de mooiste.

Als we rond 12 uur bij deze grote markt aankomen, blijkt het al behoorlijk druk, maar wel leuk. We zien vooral Engelsen, Hollanders en Duitsers, maar ook horen we regelmatig Belgisch en Russisch praten. De markt is naast de Lidl, dus daar lopen we ook nog even binnen voor lekkere verse stokbroodjes. Rond 14 uur zijn we terug en genieten we van onze lunch in de zon. De was kan ook van de lijn en dan is alles weer lekker schoon in de kasten.

Week 5

Zondag 4 februari 2018

Ja en dan hebben we er al weer ruim 4 weken opzitten van deze reis !!

Wat gaat de tijd toch snel. We staan weer al voor de 16e dag in Calpe.

Vandaag staat een bezoek aan Altea gepland. Dat ligt tussen Calpe en Benidorm. Zoals eerder vermeld, de ouders van J en P staan daar al voor de 10e keer op een grote camping. Er rijdt een treintje tussen Denia en Benidorm. Denia ligt vanuit Calpe gezien, naar het noorden en Benidorm naar het zuiden. Om bij het treinstation te komen zouden we een dik uur moeten lopen, maar er gaat ook een bus. Om bij die bus te komen lopen we een kwartier en daar gaan we via allerlei slingers met de bus door Calpe. Op het stationnetje zit nog een dame achter een loket, waar we voor 2,70 euro 2 enkeltjes naar Altea kopen. De trein vertrekt om 9:52 uur en komt aan op onze bestemming rond 10:18 uur. We slingeren door diverse tunnels en hebben mooie uitzichten op Calpe beneden ons.

Op het station staat Alfred ons al op te wachten en we rijden met hem naar de camping die ca. 3 km verder ligt. Zijn vrouw is al op de fiets naar de bakker op de markt geweest om wat lekkers bij de koffie te halen. Al hebben we elkaar afgelopen maandag hier op onze CP in Calpe gezien, we hebben elkaar toch weer heel wat te vertellen. Rond elf uur lopen we naar de gezellige zondagmarkt. Het zonnetje schijnt uitbundig en we genieten van de leuke markt. Deze is duidelijk een stuk gezelliger omdat er meer diversiteit aan kraampjes is. Het is hier nog drukker dan op de markt van Calpe gisteren. We maken kennis met een Spaanse specialiteit, Churros genaamd. Dit zijn gefrituurde deegstengels bestrooid met suiker. Deze worden vers voor je neus gebakken, zoals bij ons in een frietkraam. Het wordt ook in een puntzak geserveerd. Op internet las ik dat men ze thuis ook wel in vloeibare chocolade dompelt. Het is lekker en de smaak zit ergens tussen oliebol en friet in mijn beleving. Weer een ervaring rijker.

Na de markt worden we getrakteerd op een Chinese maaltijd in een leuk restaurantje. Het eten is lekker. Wij nemen het dagmenu. Er is keuze uit soep of loempia als voorgerecht en dit wordt gevolgd door heerlijke eend en rundvlees met bami en nasi. Dan komt er nog een toetje en een likeurtje van het huis. De rekening bedraagt 43 euro en dat is inclusief 4 biertjes van de tap en een fles witte wijn voor de dames. Hoe kan het ? Op de kwaliteit en de hoeveelheid was niets af te dingen.

We lopen terug naar de camping en drinken daar nog koffie. Een camping buurvrouw, wonende in Spijkenisse komt ook even langs voor een bakkie. Daarna laten onze gastheer en vrouw ons nog de boulevard van Altea zien. Inmiddels is de zon teruggetrokken achter de wolken en wordt het fris. Om even voor vijfen worden we weer keurig bij het stationnetje afgezet, kopen weer kaartjes en stappen om 17:15 in en genieten weer van het mooie ritje door het berglandschap. De bus staat ook al te wachten en rond 18 uur staan we weer op de boulevard van Calpe. Als we een uurtje terug zijn begint het te regenen en dat gaat zo tot de vroege ochtend door. Gelukkig regent het zachtjes en dat slaapt erg lekker. Dat was weer een leuke dag.

Maandag 5 februari

We besluiten vandaag nog maar te blijven. We kunnen gewoon geen afscheid nemen van het vriendelijke Calpe en deze mooie CP. Maar het begint toch ook weer wel te kriebelen om verder te gaan. Dus vandaag alles reisklaar maken, verslag en foto's versturen en op naar het Zuiden, waar het erg druk moet zijn met campers. Iedereen die we spreken gaat richting het Zuiden. We zullen het zien.

In de middag gaan we nog een laatste keer naar de boulevard en genieten weer van de mooie zee en drinken nog een laatste kop kofie in een van die vele eettentjes. Met een klein beetje weemoed lopen we terug naar onze CP.

Deze is inmiddels weer aardig volgelopen met allerlei soorten campers uit diverse landen. Naast ons staat een doorleefde landrover met een tentdak. Dit soort 4 WD campers zagen we vaak in Australie. We raken aan de praat met het echtpaar van onze leeftijd. Ze zijn al 8 jaar onderweg en hebben de halve wereld gezien met dit voertuig. Nu zijn ze op weg naar Nederland en gaan ze de Toyota Landcruiser inruilen. Ze denken er nog ca. 70.000 euro voor te krijgen. Ik zet daar grote vraagtekens bij, maar help ze het hopen.