Zondag 14 januari 2018

Na een prima nachtrust en een heerlijk zondagmorgen ontbijtje met ovenbroodjes en een gekookt eitje vertrekken we rond de klok van elf uur.

Vandaag rijden we tolvrij en nemen dus de N340 die op een zeker moment overgaat in de CV 10. Dit is een mooie strakke weg die rond de stad Castello de la Plana door de heuvels is getrokken. We klimmen naar bijna 400 meter hoogte en laten de stad zo letterlijk links liggen. Omdat we regelmatig de reisverhalen van andere camperaars volgen doen we daar ook tips en ideeen op. Zo kwamen we na Castello de la Plana op een CP die er schitterend uitzag. Alle faciliteiten aanwezig, maar verder weinig leven in de brouwerij. We keken elkaar aan en besloten een andere camperplaats, 6 km verder te proberen. Deze was door andere camperaars in september vorig jaar als goed ervaren en met een leuk restaurantje erbij. Dus klein stukje terug naar het Noorden en ca. 25 verkeersdrempels later komen we aan op een heel bijzondere (ook gratis) CP. We verbazen ons over de mix van hele oude en simpele- tot hele grote luxe campers. Van hippie tot rijk. Het ziet er heel gezellig uit. We staan nauwelijk stil op een zelf gekozen plekkie, of er komt al een "zelfbenoemde campbaas" aan om z'n visite kaartje af te geven. Deze Canadees verteld ons in 5 minuten wat er zoal te doen is en waar wat is. Weer 10 minuten later (het is inmiddels 14:50 uur) lopen we het restaurant binnen om te zien of we nog welkom zijn voor de zondagmiddaglunch. Geen probleem: we zijn open tot 15:00 uur. Kunnen we dan nog wel eten vragen we ? Ja hoor, zoek maar een tafeltje. Als voorgerecht nemen we toast met knoflook en tomaat. Vervolgens neemt mijn lief de Lamskotelet en ik de tonijn. Het komt met gebakken aardappelschijven en groente. Lekker flesje Cava erbij en smullen maar. We rekenen incl. 2 koffies na, 42,50 af. Zo en nu lekker uitbuiken in de zon. Stoelen uit de garage en nog even genieten van het zonnetje. De max. temperatuur vandaag was 17,9 graden in de schaduw. Wind: bijna niet.

vandaag reden we 183 km.

Maandag 15 januari 2018

Als we 08:30 opstaan schijnt de zon al recht op onze voorruit en de hemel is strak blauw. Op de temperatuur meter zie ik dat het vannacht een minimum van 2,4 graden was. Verwachting voor vandaag 18 a 20 graden.

om 11 uur zetten we de tafel en stoelen buiten en genieten van een heerlijke kop koffie in de zon. Kijk daar zijn we voor gekomen.

Deze middag wandelen we langs het strand richting het Noorden. Op zich een leuke wandeling, maar je wordt wel geconfronteerd met het echte Spanje. Veel zwerfvuil en veel verlaten woningen. Dit land zou het paradijs op aarde kunnen zijn, maar oh, oh, wat een zootje kunnen ze er van maken.

Gelukkig zijn er ook Spanjaarden die wel een mooi en/of net huis hebben. De mentaliteit is over het algemeen een stukje anders dan in Noord/West Europa. Dat heeft ook z'n goede kanten, want je ziet (tot nu toe) veel vrije camperplaatsen soms zonder faciliteiten, maar soms ook weer wel. Zo zagen we bij diverse tankstations langs de autoweg bordjes met een verwijzing naar een service plaats voor campers om je grijswater tank en het potje te kunnen legen. Mooi toch. Inmiddels is het 18:30 uur en kijken we naar een schitterend zonsondergang met prachtige kleuren.

Had ik al geschreven dat het kurkdroog is in dit deel van Spanje ? Al het gras en andere planten die normaal nu groen zouden moeten zijn, zijn bruin en alles is gortdroog. lijkt me niet gezond voor januari. Klimaatverandering ? ik weet het niet. In dit gedeelte van Spanje ben ik nog nooit eerder geweest, dus ik kan ook niet zeggen hoe het hier 30 jaar geleden was. Maar voor ons was het een topdag vandaag. Hoewel de temperatuur vandaag slechts 14,4 graden is geworden, was het toch een heerlijke dag doordat er, met name vanmorgen, weinig wind was.

Dinsdag 16 januari

Deze CP (Camper Plaats) is te leuk om kort te blijven, De leuke relaxte sfeer doet ons aan de Australische bushcampings denken, dus blijven we zeker nog een paar dagen hier. Vanmiddag maakte ik nog een wandeling langs de kust en zag op zee grote viskwekerijen. Ze liggen wel enkele km's uit de kust zodat je alleen met een goede verrekijker kunt zien wat het is. Al eerder zagen we in de fjorden van Noorwegen dergelijke viskwekerijen. Hier zal het wel andere vis zijn. Het ziet er in ieder geval groots uit en het zal ook wel te zien zijn op Google earth. Ook vandaag weer een heerlijke dag. Lekker veel buiten gezeten in de zon. Temperatuur was rond de 18 graden, maar door de lage luchtvochtigheid en weinig wind is het heerlijk om buiten te zijn. Vannacht was trouwens de minimum temp. nog maar net 1,1 graad boven nul. Gelukkig is dat buiten. Binnen houden we s'nachts de termostaat op 12 graden. Prima temperatuurtje om te slapen.

Woensdag 17 januari 2018

Er is er een jarig vandaag, dus haalt de man met de ligfiets iets lekkers bij de koffie. Wel even 4 km fietsen naar het volgende dorp. Ik zie wel een klein winkeltje, maar de bakker die er naast zou moeten zitten zie ik even niet. Dan maar in het leuke kleine buurtwinkeltje. Het is 3 meter breed en 6 meter lang, maar er is van alles te koop. Ik neem 2 kleine stokbroodjes, een pak melk en een doos met chocolade gevulde soort van deegkoeken mee. Fabrieksspul, maar je moet wat, als je wilt trakteren, toch ? De "hollandse buren" komen op de koffie en dus wil je er wat bij. Gelukkig zie ik even later toch een Pannederia en stop ook daar om te kijken of ze wat lekkers verkopen. En ja een soort van platte appelstukken en ook wat punten met iets van pudding erop. Ik waag het maar. Zal wel erg zoet zijn, zoals alles zoet is in Spanje. Probeer maar eens joghurt zonder suiker te vinden !!

Terug bij de camper een thermosfles koffie gemaakt. Stoelen en tafel uit de garage en precies om 11 uur komen de buren (uit Coevorden). De jarige wordt verwend met een fles rode wijn. Die komt altijd van pas bij ons. Na de koffie schenken we een portje. Deze is (home made) gemaakt door vrienden uit Belgisch Limburg en werd ons geschonken toen we daar in november op bezoek waren. Er zit een heerlijke pruimen/abrikozen smaak aan en drinkt heerlijk weg in de Spaanse zon voor onze camper. Voor we het weten is het 14:00 uur en moeten we richting het restaurant voor de warme hap. De keuken is tot 15 uur open, dus we hoeven niet te haasten.

Eerst krijgen we een groot bord (samen) met een heerlijke gemengde salade. Als voorgerecht had mijn wederhelft een geroosterd stokbrood met Iberico ham en voor mij een gerecht met bloedworst en ei. Het hoofdgerecht waren 2 medaillons van lekker mals kalfsvlees met gebakken aardappelen en verschillende groenten. Alles op het bord geserveerd en als toetje een Flan. Uiteraard met een mandje stokbrood en een wijn naar keuze. Wij kozen rood en na geproefd te hebben, mocht de fles op tafel blijven. We namen ook nog een liter gekoeld mineraalwater en 2 koffie na. Voor mij met een lekker drankje in de koffie. Dat heet iets van Carregillo. Erg lekker. Dan moet er natuurlijk ook nog betaald worden. Het totale feestmaal maakt 31,50 euro. Kijk zo kun je nog eens uit eten gaan.

Rond half vijf liepen we voldaan en volstrekt gelukkig richting camper. Nog even uitbuiken in het zonnetje, maar rond 5 uur wordt het frisjes en gaan we naar binnen. De meeste camperaars blijven buiten zitten tot de zon onder is. Hoewel het dan snel fris wordt, krijg je wel een beloning in de vorm van een schitterend zonsondergang. De kleuren zijn zo mooi, dat zie je bij ons maar zelden. Wij noemen dat een Australische zonsondergang. Komt het door het lage vochtgehalte in de lucht ? Of door het gebrek aan bewolking ? Misschien een combinatie van beiden. Wie het weet mag het zeggen. Wij genieten er iedere avond van.

Donderdag 18 januari 2018

Misschien saai voor de de lezer van deze, maar we blijven nog een paar dagen hier. Leuke vrije CP met alle ruimte en faciliteiten voor de camperaar. Mooi weer en een hele leuke sfeer. Overdag heerlijk buitenzitten en s'nachts geen enkel geluid, dus heerlijk rustig slapen.

Zojuist zijn we uitgenodigd om morgenavond een "concert" bij te wonen in het restaurant. Een zwitserse jongen (beetje hippie type) staat hier ook met een oud campertje en speelt gitaar. Hij heeft een heuse flyer gemaakt en kwam die langsbrengen. Geen entree, maar als het goed is zal hij hopen op fooi, neem ik aan. We gaan het zien.

Vrijdag 19 januari 2018

Het concert was aan ons niet besteed. Dus na een koffie en een biertje, hadden we het gezien en gehoord. Veel te bombastisch. Jammer voor de aardige jongen, want hij deed zijn best en we gunden het hem ook wel.