Woensdag 7 februari

Even voor elf pakken we de sneltram naar de stad. We stappen uit onder aan het Castell de Santa Barbara. Dit is een enorm complex op een rots. Als we de metro uitkomen en ik mijn navigatie opstart, worden we aangesproken door een man met een hondje. Hij heeft ons blijkbaar horen praten en vraagt in het Hollands waar we heen willen. Leuk. De man heeft tussen 1961 en 1965 in Rotterdam gewoond en gewerkt en geniet nu van zijn pensioen. Nadat hij ons de beste weg heeft gewezen, groeten we hem vriendelijk. De zon schijnt intussen en het is een heerlijke wandeling naar boven. Onderweg genieten we meerdere malen van het uitzicht over de stad.

Het is een groot complex en al daterend uit de tijd dat de Moren het hier voor het zeggen hadden. Later is het diverse keren uitgebreid. We vermaken ons prima en werken ons langzaam naar boven. Onderweg drinken we een kop koffie in een houten tentje met een heel aardig en vrolijk vrouwtje, die duidelijk plezier in haar werk heeft. Steeds hoger en steeds betere uitzichten. We lopen wat kris kras, want een echte route lijkt er niet te zijn. Geeft niet, het is mooi weer en het is totaal niet druk vandaag. Helemaal boven is het uitzicht geweldig en we kunnen heel ver kijken.

Beneden ons zien we de haven en de oude wijken liggen. Het mooie is dat we niet de zelfde weg terug hoeven te lopen, want we zien een leuk pad richting de oude wijk onder ons. Het blijkt nog leuker dan dat we dachten, want er zijn vele versieringen door de bewoners aan hun huizen aangebracht om de boel op te leuken. Diverse plantenpotten met soms bloeiende planten. Maar ook allerlei aardewerk beeldjes en teksten, spreuken etc. Via allerlei autovrije straatjes zakken we af naar de haven. Veelal moeten we ook enkele traptreden af om het hoogteverschil op te vangen. We passeren leuke barretjes en restaurantjes en dat doet ons eens goed rondkijken, want we hebben trek gekregen.

We zien een tentje dat ons wel wat lijkt en vragen het menu van de dag. We kunnen kiezen uit 3 voor- en 3 hoofdgerechten. We krijgen eerst een heerlijke gemengde salade, gevolgd door het warme voorgerecht. We hebben beiden wat anders gekozen zodat we van elkaar kunnen proeven. Het hoofdgerecht is stoofvlees voor mij en een mooi visje voor mijn wederhelft. We besluiten met koffie. Inclusief een glas wijn en een flesje water betalen we 25,60 euro voor deze heerlijke warme lunch. Voor de duidelijkheid: dat was de totaal rekening voor 2 personen en er was absoluut niets op aan te merken.

Met een voldaan gevoel lopen we richting haven. Onderweg komen we diversen groepjes Hollandse studentes tegen die een stage in deze stad doen. Bij het water aangekomen, blijkt de wind nog behoorlijk koud te zijn. Toch lopen we een flink stuk over de boulevard langs de waterkant en bewonderen alle dure jachten die er werkloos liggen te dobberen. Na een halfuur draaien we om en zetten weer koers richting de metro. Ook nu kiezen we weer een route door de oude stad met z'n vele leuke verrassende straatjes. De snelle tram bracht ons rond 17:30 weer tot vlak bij onze goede CP. Veel eten doen we niet meer, want we zitten nog steeds aardig vol.

Het valt ons op dat er in de plaatsen die we tot nu toe bezochten, heel veel brede boulevards en pleintjes zijn waar mensen gezellig kunnen flaneren. Ook is er veel speeltuig voor kinderen in de parken en op de pleintjes geplaatst. In de warme maanden leven ze in Spanje voor een groot deel op straat en dat zal er wel mee te maken hebben denken we. Het doet allemaal heel gezellig aan en ondanks het vaak rommelige geheel is het toch leuk om te zien. Vooral ook omdat er vaak prachtige platanen of andere bomen voor schaduw zijn geplant.

Donderdag 8 februari

Na een lekker ontbijtje ga ik de douche op de CP proberen. Het water is goed warm maar te weinig haakjes om je spullen op te hangen of neer te zetten en dat maakt het altijd lastig. Dan eerst koffie en daarna maken we nog even de tanks leeg en vullen de watertank nog maar eens, want dat ging in 1 moeite door. Prima CP voor 9 euro per nacht, aardige en behulpzame beheerder, die zelfs mijn bril terug kwam brengen, die ik had laten liggen in de douche.

Tijd om verder zuidwaarts te gaan. We volgen nog altijd de N332, die ons deels langs de kust en deels iets verder inland voert. Het landschap wisselt voortdurend en in de buurt van Torrevieja komen we langs enorme zoutbasins waar we net als in Calpe ook weer vele Flamingo's zien staan. Enorme bergen zout liggen op transport te wachten en we zien op 1 plaats dat het op vrachtwagens geladen wordt. De N332 kent vele rotondes, maar ze zijn over het algemeen veel groter dan in NL of Frankrijk, waardoor je ze beter en soms sneller kunt nemen. Ook het rustige verkeer helpt natuurlijk. We merken dat we in de provincie Murcia duidelijk slechtere wegen en verkeersborden hebben dan vanmorgen in de provincie Valencia. Daar waren de wegen meer dan goed te noemen.

Intussen zijn we dan aangekomen in de stad Cartagena. Deze stad heeft om de een of andere manier altijd een aantrekkingskracht op mij gehad. Waarom weet ik niet. Misschien omdat ik al een paar jaar zie dat hier, gemiddeld genomen, in de winterperiode de hoogste temperatuur van Europa geldt. Dat schommelt in deze periode tussen de 16 en 20 graden.

Gisteren hadden we er 14, dus duidelijk wat frisser. Dat speelt nu al een 1,5 week en dat is jammer, maar niet meer dan dat. De eerste 2,5 week in Spanje hadden we juist warmer weer dan verwacht. Door de lage luchtvochtigheid is de zon veel directer voelbaar en geeft ook bij lagere temperaturen al snel een heerlijk warm gevoel.

Aangekomen op de camperplaats aan de rand van de stad, blijkt deze vol te staan, echter op de vuilwaterlosplaats is nog net wat ruimte. Ik overleg even met een buurman. Hij heeft er geen moeite mee en ik ga betalen bij het naastgelegen Shell station. Ook daar hebben ze er geen moeite mee en ik betaal 20 euro voor 2 nachten. Dat is inclusief stroom en Wifi. Uiteraard is het bereik niet tot op de CP, maar als je wilt, kun je in de shop van het tankstation er wel gebruik van maken.

Vandaag is onze vastendag, dus om eten hoeven we ons vanavond niet druk te maken. We lopen lekker nog even de stad in en komen een postkantoor tegen, waar we om 18:30 uur nog postzegels kunnen kopen. Even verderop ziet mijn lief een winkel met een aantrekkingskracht van een supermagneet, dus na een korte, door mij bij voorbaat al verloren, discussie gaan we er op af. Het blijkt een soort Action te zijn, maar dan met een honderdvoud aan artikelen. Ik vindt er dus een klein RVS pannetje met een dekseltje waar precies 2 eieren in passen. Het dekseltje zorgt dat er minder stoom en dus energie verloren gaat, waardoor de eitjes sneller gekookt zijn en er dus minder gas verbruikt wordt en .. ook niet onbelangrijk, er komt minder stoom/vocht in de camper. Tot nu toe kookten we de eieren in een iets te groot steelpannetje en zonder deksel. Voor 2,95 euro kun je het niet laten staan, toch ? Mijn vrouw vindt breinaalden, want die kreeg van Jose een aantal knotten wol en is vast besloten om te gaan breien. We zullen zien !!

De zon is intussen onder gegaan en dus terug naar de CP en de TV aan voor nieuws en weer.

Vrijdag 9 februari

We staan lekker laat op en ontbijten heel op ons gemak. Straks gaan op de plaatsen 9 en 10 een paar campers weg en dan kunnen wij die plek nemen. Daar staan we net wat rustiger. Op plaats 9 staat een Belgisch echtpaar waar ik mee aan de praat kom. Als ik vertel dat ik 16 jaar bij Den Hartog heb gewerkt, valt de beste man stil. Blijkt dat zij een transportbedrijf hebben gehad (overgedaan aan hun zoon) die veel voor Den Hartogh werkt. Zelf zijn ze nu 3 jaar gestopt met werken en trekken ook een groot deel van het jaar met de camper door Europa. Dus foto's en filmpjes worden gedeeld. De tijd vliegt, want hoewel ze 8 jaar ouder zijn dan ik, hebben we heel veel gelijke ervaringen uit te wisselen. Voor ze vertrekken krijgen we nog een handige kalender van hun bedrijf. Keurig A5 formaat voor in de camper. Tja, wat is de wereld toch klein !!

Na de koffie wordt het tijd om de camper eens lekker te stofzuigen en na nog wat andere schoonmaakklusjes is het al weer lunchtijd. Ik ga bij het tankstation een vers afgebakken stokbrood halen en dat gaat er prima in.

Dan blijkt het alweer 14 uur te zijn en besluit Ineke dat mijn haar nodig geknipt moet worden. Omdat de wind matig is en het zonnetje lekker schijnt is dat nu een geschikt moment. Dan wordt het wel te laat om de stad nog in te gaan, dus dat stellen we dan maar uit tot morgen. De CP bevalt ons prima, dus die boeken we dan nog wel een nachtje bij. Wat een luxe, om niet vast te zitten aan geboekte reisjes of andere afspraken. Gewoon gaan wanneer het uitkomt. Heerlijk. We genieten met grote teugen van dit langzaam aan doen.

Rond 16 uur besluiten we alsnog om de stad in te gaan. Even een aanzichtkaart posten en gewoon even een stukje lopen en genieten van het mooie weer en de leuke stad. Overal worden podia opgebouwd en muziekboxen opgesteld. Zou dat voor het carnaval zijn of komt er een wielerwedstrijd langs ? Morgen willen we wat eerder de stad in en zullen het dan wel zien. Nu gewoon lekker wandelen en ons verwonderen over alle bijzondere dingen die je hier ziet. Ondanks dat er ook vele (soms hele grote) supermarkten in en rond de steden zijn, zien we ook nog heel veel kleine buurtwinkeltjes met groent en fruit, maar ook winkeltjes met kleine middenstanders die bij ons al lang zijn verdwenen. Veel levensmiddelen, witgoed, kappers, tabakswinkeltjes en natturlijk heel veel horica. Van kleine barretjes en restaurantjes tot grote luxe hotels. Je ziet vooral veel kleine tentjes van zeil met plastic ramen op de brede trotoirs. Hier wordt zowel gegeten als gedronken. Ze worden vaak bediend vanuit een restaurant of bar vanuit een vast pand.

Zaterdag 10 februari

Rond de middag gaan we weer op stap en lopen nu via de oudere wijken richting het centrum. Als we weer in de buurt van de hoofdstraat komen horen we muziek en gezang. Op diverse podia treden verklede groepen zangers en muzikanten op. Het heeft duidelijk te maken met carnaval en hoewel we niet alles kunnen verstaan, zijn het duidelijk liederen die de lach bij de toeschouwers te voorschijn toveren. We kijken het een tijdje aan, want de carnavalske verklede muzikanten doen allerlei dansjes en grappige dingen.

Ook komen we overal verklede mensen tegen, zowel kinderen als volwassenen. Het hele sfeertje is erg vrolijk. Gelukkig schijnt wel de zon, maar helaas staat er een koude straffe wind vandaag. De mensen zijn er op gekleed en de terrasjes lopen vol, ook die in de schaduw. Onderweg bezoeken we nog een overdekte markt vol groente, vlees, olijven, vis, salami's en hammen. We krijgen er honger van, want het ziet er allemaal zo lekker uit. Dus we beginnen voorzichtig naar een eettentje uit te kijken. Een kwartiertje later worden we op straat door een oudere ober aangesproken en hij weet ons binnen te halen met het keuze menu van de dag voor 13 euro p.p.

Het ziet er binnen heel gezellig uit en het loopt rond 14 uur helemaal vol met Spanjaarden. We zijn duidelijk de enige buitenlanders, maar worden net zo vriendelijk behandeld als de locale bevolking Iedere bezoeker wordt persoonlijk begroet door de oudste ober, misschien eigenaar. Hij is minimaal 70 jaar en werkt ook nog mee. We hebben een mooi tafeltje aan de zijkant en kunnen zo de hele eetzaal en de bar overzien. Het is leuk om te zien hoe de ervaren oudere obers (tussen de 40 en 70 jaar oud) met veel plezier en zwier met de gerechten tussen de tafels door manouvreren. Het is helemaal vol gelopen en hoewel de inktvis bij vrouwlief wat tegenvalt, is het totale plaatje erg goed. We rekenen 33 euro af voor een 3 gangen menu met 3 glazen witte wijn, een liter water en 2 koffie na.

We lopen in een stevig tempo terug en zien ook een aantal versierde wagens die straks aan een parade gaan meedoen. Overal langs de route waren stoeltjes neergezet. Geen dranghekken, maar we blijven niet wachten, want daar is de wind te fris voor. Tegenover onze CP is een mega grote supermarkt van het merk Eroski, waar we nog wat boodschappen doen. Liever hadden we dat op de markt gedaan, maar dan loop je de hele stad door met die boodschappen te sjouwen. We zien dat bij veel producten het 2e artikel met 70% korting wordt aangeprezen. Daar maken we bij de pakken mueseli gebruik van. Rond 5 uur zijn we terug in de camper en maken thee. 6 uur begint de uitzending op NPO 1 over de Olympische winterspelen. Die willen we natuurlijk graag zien.