Vandaag rijden we van Leenaum naar Achill Sound net over de brug op Achill eiland = 96 km

Het weer is vanmorgen een stuk beter dan gisteren, half bewolkt en veel minder wind. Mooi Iers weer dus. We vertrekken even na 8 uur en rijden met een kalm gangetje naar het einde van het Fjord (Killary Harbour). Hier steken we de rivier over en tot onze verbazing zien we een mooie waterval. Aan de overkant zien we een leuke Parking met zicht op de waterval. Tijd om te ontbijten. Half tien rijden we verder via de schitterende R335 en komen zo op de Doo Lough Pass. Deze adembenemende mooie weg brengt ons in Louisburgh. Nu rijden we langs de Clew Bay richting Westport. Dit leuke plaatsje stoppen we om wat foto's te maken van de oude spoorbrug en een bijzonder mooi insectenhotel met uitzicht over de rivier.

Vanaf Louisburg is een fraai fiets- en wandelpad naast de weg gemaakt, die dus bij Westport over de eerder genoemde spoorbrug gaat en verder over het vroegere spoorlijntje naar Newport. Leuk initiatief van de streek en er wordt redelijk goed gebruik van gemaakt. Clew Bay kent vele honderden kleine eilandjes voor de kust. De weg gaat op en neer en op de iets hogere gedeeltes kijk je dan mooi op de baai. Als het laag water is zie je overal zeewier en/of zeekraal. Vanaf westport zijn we op de N59 terecht gekomen. Deze verlaten we bij Mulrany en gaan hier de R319 op richting Achill eiland.

Achill eiland is het grootste eiland van Ierland en door een brug verbonden met het vasteland. Eigenlijk zouden we hier een week moeten blijven, maar zolang hebben we niet, want over een goede week moeten we weer de boot op in Dublin. Maar aangezien de weersvooruitzichten goed zijn blijven we in ieder geval nog een dag en willen morgen weer een leuke wandeling maken vanaf hier.

Wat zeker ook nog een keer vermeld moet worden is dat de Ieren bijna zonder uitzondering hun hand opsteken als je ze tegenkomt. Vooral op de kleinere weggetjes, waar de tegenliggers en wij allebei moeten inhouden om elkaar schadevrij te kunnen passeren, steekt iedereen een hand op. Is het echt smal en je moet je beide handen aan het stuur houden dan gaat er toch nog een vinger omhoog. Wij passen ons graag aan en groeten even vriendelijk naar de tegenliggers. Maar ook op straat, in de pub en in winkels heb je heel snel contact met de Ieren. Ze praten graag en geven je graag goede tips. Kortom: over het algemeen hele vriendelijke mensen en mede daarom een plezier om dit land te bezoeken.