We staan op een hele grote CP, kosten: 10 euro per 24 uur. Alles is goed geregeld hier. Je kunt je potje goed legen, grijs water achterlaten, vers water vullen en zelfs douchen. Het uitzicht door de voorruit is fantastisch en toch blijken we hier 2 dagen helemaal alleen te staan. Achill eiland blijkt nog niet ontdekt door de buitenlanders en de camperaars. Heerlijk voor ons, maar jammer voor de CP eigenaar, want hij doet ontzettend zijn best om alles mooi te maken. Gelukkig hebben ze ook nog B&B en zien we een paar auto's staan, dus zullen ze wel gasten hebben.

Wij trekken de wandelschoenen aan en gaan op pad naar een berg. Gisteren kregen we van een winkeleigenaar, waar mijn lief een hele berg breiwol kocht, een leuk kaartje met een goede wandeltip. Aangezien het weer erg mooi is, de wind redelijk en de omgeving van grote schoonheid, is dit weer een prima dag om de benen te strekken. Via de mooie zuidelijke kustweg lopen we in een uurtje naar de voet van onze berg. Het begint met een prima kaarte van de rondwandeling en deze is verder ook heel goed aangegeven met paaltjes en pijlen. Zie foto's.

De wandeling rond de berg is gemiddeld zo'n 100 meter hoog en daardoor hebben we constant een schitterend uitzicht. Halverwege vinden we een grote platte steen en eten onze bammetjes. Beneden ons zien we hoe de weg zich rond het eiland slingert. Af en toe zien we een auto en soms wat fietsers, meestal "grijze koppen". Als we door een soort pas komen zien we primitieve oude graven van mensen die hier ooit woonden. Geen teksten, maar gewoon wat stenen op en in elkaar. Hierna zien we duidelijk sporen van afgegraven turf. Dit zie je in grote delen van Ierland nog steeds.

Turf is voor velen, vooral in de wat meer afgelegen gebieden, nog steeds de brandstof van veel Ieren. Hoe zou dit zich in de vervuilingstabel verhouden, vraag ik mij af ? Via de westen noordkant van de berg komen we weer terug bij het beginpunt van onze drie uur durende wandeling. Het laatste uur terug is pittig, want we beginnen onze voeten te voelen. Rond 5 uur zijn we terug bij de camper, moe maar voldaan. Met 18 km in de benen is dat te begrijpen. Gisteren aten we gebraden lamsvlees in een lokale pub. Vanavond is het zelfgemaakte soep uit de vriezer, die we nog van huis hadden meegenomen. Lekker makkelijk en het smaakt nog prima.