Zondag 15 april 2018

We staan hier erg mooi in het gehucht Queyssac op een gratis CP met faciliteiten. Toen we gisteren hier aankwamen, was men druk in de weer met dranghekken sjouwen en het opzetten van een grote tent. De vrijwilligers vertelden ons dat er morgen een rommelmarkt (Brocante heet dat hier) wordt georganiseerd. Lijkt ons leuk, want zondag is een rustdag en bovendien wordt de wielerkoers Amstel Gold Race gehouden vandaag. Onze enige Nederlandse klassieker en die wil ik zeker niet missen.

We worden al heel vroeg wakker van aankomende voertuigen, maar dat hadden ze ons keurig verteld gisteren, dus geen probleem. we draaien ons lekker nog een paar keer om. Om half negen worden de kerkklokken geluid als teken dat het kan beginnen. We zagen gisteren ook aanplakborden met paarden en wagentjes en dat er betekent dat er vanmorgen diverse paardentrailers arriveren in het dorpje. Deze worden op het andere gravelterrein gestald en als je wilt kun je tegen betaling een tochtje meerijden op een van de wagentjes. Het ziet er allemaal heel leuk en gezellig uit. Na ons ontbijt lopen we een rondje langs de "ouwe zooi", sorry, brocante en terug door het dorpje.

Tot onze verbazing zien we mensen met enorme stukken brood rondlopen en bij de grote tent aangekomen zien we inderdaad een bakkersvrouw die brood verkoopt. En niet zomaar brood, maar platte broden van een meter lang, 10 a 12 cm hoog en ca. 40 cm breed. We hebben nog nooi zulke grote broden gezien. Kopen kun je per kilo en dus nemen we een flinke snee mee en natuurlijk wat lekkers voor bij de koffie. Het leuke is dat de verkoop van het brood plaats vindt naast de oude broodoven, waar in vroegere dagen het brood voor de dorpelingen werd gebakken.

Rond de kerk zijn slechts enkele huizen, maar tijdens onze latere wandeling zien we dat er in de omgeving heel wat boerderijen en afgelegen huizen staan. Ergens op een karrespoor stond een brievenbus met nummer 430 er op. Ik ga er vanuit dat ze bij nummer 1 zijn begonnen. De wandeling die we rond de middag maken gaat voor Ineke nog wat moeizaam. Haar ribben zijn duidelijk nog niet hersteld na de val van 13 dagen geleden. Dus houden we het bescheiden en zorgen dat we een goed 1,5 uur later weer terug zijn.

Tijd om het brood te proberen en dat blijkt prima te smaken, ook al is het inmiddels 14:15 uur. Frankrijk zit nu gezellig aan de lunch en de grote tent die gisteren werd opgezet zit nu vol met etende mensen. We zagen dat er ergens vouchers werden verkocht voor 10 euro om de lunch mee te kunnen maken. Hadden we geweten dat het 24,3 graden zou worden dan hadden wij dat misschien ook wel gedaan. Maar hopelijk krijgen we vanavond wel de kans om in het restaurant te eten. Vanmorgen zag ik op mijn temperatuurmeter (met geheugen) dat het slechts 3 graden was geweest vannacht. Terwijl we niet hoog zitten, want ook hier is het slechts 48 meter boven zeeniveau.

Tijdens onze wandeling genieten we van het mooie weer. Het voorjaar springt echt uit de knop en al het frisse groen ziet er fantastisch uit. Omdat het windstil is lopen we heerlijk in shirt met korte mouwen. De vogels fluiten dat het een lieve lust is en ook de vele struiken en bomen in bloei met alle frisse kleuren, maakt dit tot een topdag. Maar terwijl ik dit zit te tikken (bijna 16:00 uur), betrekt de lucht en is de temperatuur snel gezakt tot 19,4 graden. De Brocante doet goede zaken denken we, want het is een komen en gaan van mensen en velen komen toch terug met iets in hun handen.

Maandag 16 april

De rust is weer terug op deze idylische CP, want gisteren rond 18 uur was iedereen vertrokken. Drie campers bleven achter, waaronder wij dus. Vanmorgen eerste lekker douchen en dan naar de service plaats om de tanks te servicen. Vuilwatertank ledigen en watertank weer vullen. Het potje had ik gisteren al geleegd. Rond 10:30 uur vertrekken we en via een super klein en kronkelig weggetje komen we na ca. 5 km weer op de N21 en deze brengt ons langs Perigueux en naar Limoges. Deze stad omcirkelen we via de nieuwe rondweg om daarna op de A20 te komen. Deze is vrij van tol en brengt ons na 115 km in Chateauroux. Maar ca. 15 km voor deze stad draaien we de 4 baansweg af en vinden na 3 km onze CP bij het meer de la Brenne bij het gehucht La Penthiere.

Even na 4 uur draaien we de klene CP op en na een kop thee lopen we in ca. een uur rond het meer. Vooral de rust is hier indrukwekkend. We zien wat mensen die zitten te vissen en later vooral weer veel koeien. Ook hier weer de kalfjes bij de moeders en een flinke stier om de boel in het gareel te houden. We zien witte en 2 soorten bruine koeien. Het blijft een mooi gezicht en daarom weer maar wat foto's van deze schitterende beesten.

De minium temperatuur was afgelopen nacht 7,5 graad en vandaag hadden we een top van 20 graden. Heerlijk half bewolkt weer en prima om te rijden.

We deden 246 km vandaag.

Dinsdag 17 april

We starten lekker vroeg voor ons doen en wel om 09:30 uur. Eerst terug naar de A20 en deze brengt ons rond de stad Chateauroux. De N151 voert ons naar Bourges via het plaatsje Issoudun. Daar zien we net buiten het stadje een nieuwe moderne bakkerij met patisserie. We kopen een stokbrood en wat lekkers bij de koffie. Tegenover de bakkerij zien we een nieuwe moderne wasstraat installatie met ook een hoge truckwas mogelijkheid. Daar maak ik even lekker de ruiten schoon met hoge druk en goede zeep. Vooral de voorruit was erg vies door de vele dode insecten. 3 euro later zijn de vliegen verdwenen en is het koffietijd.

Na de grote stad Bourges gaan we de D955 op. D wegen zijn over het algemeen smaller en slechter dan de N wegen, maar vaak een stuk rustiger en vooral wat minder recht en dus ook vaal landelijker. Dat zijn de wegen die we graag rijden en ...... we komen door de beroemde Sancerre streek van de beroemde Sancerre wijn. Het plaatsje op de puntheuvel is de plaats met deze beroemde naam. Zie foto's bij vandaag. Bij de plaats Cosne Cours sur Loire steken we de indrukwekkende rivier de Loire over via een mooie hangbrug.

We rijden een stukje met de rivier mee in noord westelijke richting om dan nog steeds via de D955 rijden we richting Auxerre. Bij St-Sauveur en Puisaye wordt het de D965. Auxerre is snel genomen en nu komen we via nog steeds de D965 in Chablis, alweer zo'n beroemde wijnstreek met bijbehorende plaats Chablis. Wij rijden nog een stukje door en komen dan in Tonnerre, ook al weer een bekende naam in het Chablis wijn wereldje. Hier hebben we een mooie CP gevonden aan de rand van het wijngebied. We maken weer een mooie wandeling door de wijnvelden. Aan de wijnstokken nog geen jong groen, dit in tegestelling tot de rest van de natuur. Vandaag 24 graden en alles barst uit z'n voegen. Het voorjaar op z'n best. Heerlijk !!

We reden vandaag 265 km en hadden 2x de tafel en stoelen buiten. Tijdens de lunch ergens in het groen bij een kanaaltje en de 2e keer op onze CP, lekker buiten geborreld. Sjonge dat was een tijd geleden zeg !! Ongeveer 50 km terug begon er een geel lampje te branden met een bericht "motorstoring". Waarschijnlijk is het weer die klote EGR klep !!

Morgen kijk ik het even aan en als het lampje blijft branden, dan neem ik contact op met de dealer. We zullen zien.

Woensdag 18 april

We vertrekken even voor 10 uur en genieten weer van de prachtige groene en gele akkers, bomen en struiken, bijna alles staat in bloei. Het is wat ons betreft de mooiste week van het jaar We passeren de stad Troyes en zetten koers naar Metz, alles via de route Nationaal. Omdat we met onze voorraad brandstof niet tot NL kunnen komen, tank ik 40 liter in een klein plaatsje bij een kleine garage. De middenstand moet ook wat verdienen, toch ?

Het plaatsje heet Mailly le Camp en terwijl ik sta te tanken zie ik aan de overkant een restaurantje waar werkvolk naar binnen gaat. Dat zijn mijn restaurantjes en dus duiken we de weg over en zitten 10 minuten later met 24 "andere" harde werkers aan het apperatief. Salade Nicoise vooraf en kipsteak met veel lekkere huisgemaakte frieten als hoofdgerecht. Stukje kaas na. Samen met een paar glaasjes rode wijn, een fles koud kraanwater en een koffie na, rekenen we 29,20 euro af. Prima gegeten en goede snelle bediening. Dit soort restaurantjes hadden we vroeger veel meer, maar gelukkig zijn er hier en daar nog een paar.

Voldaan vervolgen we onze weg en het duurt niet lang of we zitten in de Champagne streek. Ja het lijkt wel een route du vin, niet gepland, maar wel leuk. Het verkeer wordt wel drukker hier in het Noorden, maar met een wat hogere snelheid valt het wel mee. Als we zo langzaan rijden als in eerdere dagen dan houden we het vrachtverkeer te veel op, dus als er een snelle jongen ons te dicht nadert, dan gaan we in een dorpje even aan de kant en laten de harde werker zijn gang gaan. Het rijdt rustiger als zo'n grote jongen niet in je nek zit te hijgen. In de tijd dat ik nog zelf reed hadden trucks nog veel minder PK's en was er ook veel minder verkeer op de wegen.

Nu staan we op een mooie CP aan een paar visvijvers, met een klein restautantje ernaast.Daar zitten we nu (weer) aan het apperatief en wachten op ons bestelde eten. Het is maar zelden dat we 2x op een dag warm eten, maar omdat we hier maar met 2 campers staan en er niet betaald hoef te worden voor deze CP, vinden we het wel zo netjes om wat te verteren en het is ook geen straf hoor !!

Het controle lampje brande nog steeds, maar ik krijg verder geen verontruste signalen dat er iets serieus fout is. Na de koffie blijkt het lampje toch uit te zijn en dat is mooi, maar het dient natuurlijk wel opgevolgd te worden. Als we thuis zijn dan wil ik toch naar de garage om olie en filters te verwisselen. Dan zien we ook wel wat ze uitlezen. Ik ben vrij zeker dat het een EGR klep probleem is. Ik heb er natuurlijk over gelezen en het schijnt vooral een roetprobleem te zijn wat zich ophoopt in het uitlaatsysteem. Ben benieuwd of dat bij onze camper ook al het geval is na ruim 20.000 km. Gezien de problemen die we vanaf het begin hadden met de stotterende motor zou het me niet verbazen.

Vandaag was weer een prachtige dag en we haalden zelfs de 30 graden. We reden 283 km. Het toeval wil dat onze navi ook 283 km aangeeft naar huis. Tot zover onze belevenissen van onze reis Spanje en Portugal en natuurlijk nog een paar dagen Frankrijk. We begonnen 6 januari en reden in 3 dagen naar Spanje vanwege het slechte weer in Frankrijk. Vervolgens hadden we bijna 2 maanden prachtig weer, daarna werd het onstabiel, vaak koud en veel regen. Natuurlijk hadden we ook mooie dagen en momenten, maar heel eerlijk: we hadden maart en april beter verwacht. Al met al kijken we terug op een mooie trip, waar we heel veel van genoten hebben. We besluiten dan ook samen deze reis een mooie 8 te geven.