Woensdag 28 februari

Laatste dag van de maand en misschien voorlopig ook wel de laatste mooie dag, want storm Bruno komt er aan. Maandagavond hadden we al windstoten, maar verder nauwelijks regen. Gisteren overdag was het tot onze verbazing en in tegenstelling tot wat was opgegeven, schitterend weer. Gisteravond ook weer flinke windstoten, maar vannacht nauwelijks wind en dus prima geslapen.

Vanmorgen was het wel bewolkt, maar heerlijk zacht weer met een temperatuur die opliep tot 18 graden. Rond 11 uur vertrokken we van de goede CP. Eerst nog wat flessen water kopen in het dorp. Gisteren deden we boodschappen, maar 8 liter waterflessen zijn wat lastig om mee te lopen. Over het algemeen is het water goed te drinken, maar voor de zekerheid kopen we het in flessen. De prijs van een fles water kost, afhankelijk van de hoeveelheid liters tussen de 45 en 90 cent per fles. Er zijn flessen in alle maten en soorten. meetal kopen we flessen van 5 of 6 liter, maar nu waren de 8 liter flessen in de aanbieding voor 65 euro cent. Dat is 8 cent per liter water !! Daar moet subsidie opzitten, dat kan niet anders.

Het water waar we op CP's onze 120 liter tank mee vullen voldoet prima, maar voor de zekerheid koken we het altijd een minuutje door, want je weet nooit wie er met zijn vieze handen in of aan heeft gezeten.

Dan vervolgen we weer onze weg langs de kust. Tot vlak voor Motril is de route weer schitterend. De weg A 340 slingert zich langs en boven de Middellandse Zee. Het valt ons op hoe rustig het in Spanje op de weg is. De doorgaande wegen zijn over het algemeen erg goed en vaak breder dan in andere landen. We rijden door de plaats Motril en zien hier en daar muzikanten en omdat het wel bijzonder rustig is, ook hier in deze stad, googled mijn lief even op 28 februari. Dan blijkt het een feestdag te zijn in Andalusie. Madrid erkende de provincie Andalucia in 1980 als autonome staat en dat wordt ieder jaar gevierd.

We lunchen rond de klok van half een op een mooi uitzichtpunt. Een uur later begint het te regenen en het zal voorlopig ook niet meer ophouden. Jammer voor ons, maar een zegen voor de natuur, want zoals ik al eerder schreef, het is kurkdroog in grote delen van Spanje.

In Nerja hadden we een mooie CP op het oog. Dit zou een tropisch paradijsje zijn volgens de 3 recencies in onze NKC app. Dat viel vies tegen. De aardige eigenaar maakte met een ouderwetse grote sleutel de grote smeedijzeren poort voor ons open. Hij had nog wel een paar plaatsjes vrij. Ik vertelde hem dat ik wel TV wilde kijken en dus mijn schotel vrij zicht naar het zuid-oosten moet hebben om de satelliet te ontvangen.

Hij loopt met me mee naar een wat hoger gelegen gedeelte en laat me een vrije plaats zien. Ik ben nog niet onder de indruk van het krappe en modderige plekje. Als hij me dan verteld dat de prijs 25 euro per nacht is, weet ik het zeker, dit gaat hem niet worden. In onze app staat een prijs van 18 euro en OK het ziet er allemaal heel lieflijk uit met alle tropische bomen en planten, maar het is ook allemaal een beetje oudbollig en doet ook wat rommelig aan. Hij verteld mij dat hij vorige week de prijzen heeft verhoogt van 18 naar 25 euro, maar de prijs is wel inclusief stroom en WiFi. Ja, prima hoor, maar wij gaan verder.

Hij blijft vriendelijk en maakt de poort weer voor ons open, zodat we weer kunnen vertrekken. We zwaaien vriendelijk terug en hobbelen weer het pad naar de doorgaande weg terug. Zo zie je maar weer, 3 recencies is te weinig om een goed beeld te krijgen. Weer wat geleerd !! We gaan naar de volgende bestemming, ca. 19 km verder in Torre de Mar. Hier 133 recenties die een 8,4 geven. 10 is het hoogste.

Als we er aankomen, regent het pijpestelen, maar het ziet er top uit. Helaas

zijn ze helemaal vol. De aardige Engelse dame vindt het heel erg voor ons, maar geeft een foldertje mee van de grote camperplaats bij Malaga. Hier kunnen wel 100 campers staan. Ook hier zijn de recenties heel redelijk. Met een 7,4 lijkt het te doen. Als we om 16 uur aankomen is het al bomvol zo lijkt het, maar we krijgen toch nog een plekje toegewezen, zonder stroom. Geen punt dat hebben we zelf gemaakt vandaag en de accu's zijn weer lekker vol.

We worden ingeschreven en krijgen zeer uitgebreid uitleg over van alles en nog wat. Ook een plattegrond van de stad, want daar zijn we slechts 7 km vandaan en bus 160 stopt voor de deur en brengt ons in het hart van Malaga. Mooi we zullen zien. Rond 6 uur regent het minder, maar de wind neemt in de loop van de avond weer sterk toe, zo erg dat we besluiten om onze schotel maar in te klappen. Het zijn vooral windvlagen tot rukwinden die ons regelmatig doen schudden.

Het is niet erg, want we hadden zowiezo slechte ontvangst. Dat zit zo: Onze Nederlandse zenders zitten op Astra 3 en deze satelliet heeft een Footprint van half Noorwegen tot Zuid Spanje. Aangezien we nu op het randje van deze footprint zijn aangekomen wordt het beeld schokkerig, zoals op een regenachtige dag tijdens een verslag van de Tour de France op TV !! De wielerliefhebbers weten nu wat ik bedoel. Astra 1, waar bijvoorbeeld alle Duitse zenders opzitten heeft een veel grotere footprint en kan bekeken worden van Noord Noorwegen tot ca. 1000 km in Marokko.

Gelukkig zit ook BVN op Sat 1, zodat we toch veel Nederlandse programma's kunnen zien, zoals de wereld draat door en het NOS journaal met het uitgebreide Europa weerbericht. Dat is een ander weerbericht dan dat je na het 8 uur journaal ziet. Dit weerbericht is specefiek voor de vakantieganger gemaakt lijkt ons. Verder kunnen we natuurlijk ook alle Duitse zenders zien, maar ja, we volgen een aantal series en die mis je dan helaas. Uitzending gemist op je tablet is toch anders vinden wij. Afijn, we zullen het zien. Vandaag 110 km gereden en we zijn nog zo'n ca. 130 km van Gibraltar verwijderd.

Donderdag 1 maart

Het regent al de hele nacht, denk ik, want als ik me omdraaide hoorde ik het steeds regenen. Er zijn 2 varianten, zachte of harde regen !! We staan rond 9 uur op en net als we willen gaan ontbijten komt de beheerder ons vertellen dat er een plaatsje vrij is met stroom. Ik loop er eerst even heen om te zien of het niet vol met plassen staat, zoals dat op sommige stukken van deze CP het geval is. Maar plaats 35 ziet er goed uit en tussen 2 campers door kunnen we zelfs de onstuimige Middellandse Zee zien. Het stormt en regent maar door, ook weer in de 2 eerder genoemde varianten.

Maar zowaar, rond 13 uur wordt het droog. We trekken onze schoenen aan en maken een winderige maar mooie wandeling over het strand en de boulevard. De temperatuur is 18 graden en dus prima te doen. Dit in tegenstelling tot Holland waar het vanmorgen vroeg minus 8 graden was met een gevoelstemperatuur van min 15 tot min 20 op de Waddeneilanden. Op de terugweg doen we nog wat boodschapjes in een locale supermarkt en dan drinken we een kop koffie/melk in een leuk Cubaans aangekleed bar/restaurantje. We vragen of ze een dagmenu hebben. Het antwoord is positief, dus misschien iets voor morgen, want vandaag hebben we al geluncht.

Intussen is de lucht boven zee en langs de kust mooi blauw geworden en de zon begint lekker warm te worden. We lopen wat kriskras terug en genieten van de leuke straatjes met kleurrijke huisjes. Sommigen zijn wel heel speciaal en dan maken we er natuurlijk een foto van. We komen tot de conclusie dat we maar een paar dagen moeten blijven, want we zijn hier nog niet uitgekeken.

Vrijdag 2 maart

Het bleef droog tot half vijf vanmorgen en het bleef regenen tot 14 uur met harde wind. Toen het dan eindelijk droog werd, zie je iets grappigs gebeuren: binnen de kortste keren zie je overal mannetjes met potjes (toiletcassettes) lopen. Ook ik ga snel het potje legen en dan wandelen we weer naar de stad (of dorp, geen idee) en gaan terug naar het Cubaanse restaurantje. Daar genieten we een heerlijke dagschotel. Dat is inclusief een drankje en een toetje. Het smaakt ons weer prima en na nog een extra drankje en een heerlijk kopje koffie (ik met cognac er in) rekenen we 24,50 af. Leuk restaurantje, aardige bediening en prima eten, wat wil je nog meer ?

We zijn even voor half vijf terug en op het moment dat we deur van de camper achter ons dichtdoen , begint het weer te regenen. Goed getimed toch ? Nee het was gewoon toeval, maar we hadden voor de zekerheid wel onze paraplus meegenomen. Vandaag was het rond de 16 graden.