Vandaag is het donderdag 22 maart.

We staan al vanaf dinsdag 13 maart op deze mooie camping. Menno de eigenaar is heel gastvrij en super behulpzaam. Iedere doordeweekse dag is er om 17 uur een borreluurtje in de gezellige blokhut. We doen daar meestal enthousiast aan mee. Afgelopen dinsdag misten we het omdat we te laat terug waren van onze wandeling. Deze liep behoorlijk uit de hand doordat een rivier ons pad versperde, of beter gezegd afsneed. Toen moesten we ca. 3 uur teruglopen, terwijl we hemelsbreed misschien nog 2 km van onze camping waren. Normaal kun je hier waarschijnlijk wel doorheen, maar de vele regen van de afgelopen dagen en weken heeft de rivier waarschijnlijk behoorlijk doen zwellen. We zijn nog een stukje langs de rivier gelopen om te kijken of er ergens anders een doorwaadbare plaats was, maar dat was niet het geval, dus de verstandigste optie was teruglopen naar het restaurantje waar we s'middags hadden gegeten.

Toen we daar aankwamen keek de dame achter de bar wel even verbaast !!

Vanmiddag om 2 uur verlieten we haar restaurantje en het was nu 18:45 uur. Al die tijd hadden we geen moment gezeten en slechts 1 mens in de verte bij een huis gezien. Ik moet ook nog even vermelden dat Portugal net als Engeland een uur tijdverschil met de rest van Europa heeft. In Nederland was het dus al 19:45 uur. We bestelden een fanta en besloten om het laatste uur in donker terug te lopen. Niet langs de verharde weg, maar via de gravelweg die we inmiddels goed kennen. Deze is wel 1,5 km langer dan de asfalt weg, maar dan hebben we tenminste geen last van het verkeer op de onverlichte weg. Niet dat de weg erg druk is, maar er komen toch wel af en toe grote trucks langs. We hadden ook nog overwogen om Menno de campingeigenaar te bellen, maar we hielden de eer aan ons zelf, omdat we voelden dat we die extra km's er ook nog bij konden hebben. We hadden gelukkig wel een fles water meegenomen en we hebben ook altijd reserve batterijen voor de Garmin handnavigatie bij ons.

Naast de handnavigatie hebben we natuurlijk ook onze smartphone bij ons. Je kan daarmee ook via Google maps je positie zien en ook het wegennet, mits je ontvangst hebt in zo'n afgelegen gebied natuurlijk. Maar je ziet niet dat een rivier meer gezwollen is dan normaal. Vanwege het schaarse verkeer op deze weggetjes, die soms slechts karresporen zijn worden er ook geen waarschuwingsborden geplaatst. De lokale boeren weten natuurlijk wel hoe de laatste stand van zaken is. Bovendien rijden zij vaak met een four wheel drive, waardoor zij misschien nog wel door die rivier hadden gekund. Maar ik durf te zeggen dat we dankzij onze goede conditie, door het vele wandelen, geen beroep hebben hoeven te doen op hulpdiensten.

Onze navigatie gaf 26 km aan toen we rond 21 uur (hollandse tijd) weer onze camper binnenstapten. Pas vanmorgen zag ik dat de navi de laatste 5,5 km niet heeft aangestaan. Dat komt dus op 31,5 km !! Even lekker opfrissen, andere kleren aan en een heerlijke kop thee, doen wonderen met een mens. Omdat we lekker vroeg naar bed zijn gegaan, hebben we de avondmaaltijd maar overgeslagen. Zoals jullie wel weten doen we dat toch regelmatig. Hoewel dat regelmatige er tijdens onze reis wel eens bij inschiet. Thuis doen we het meestal op maandag en donderdag. Onderweg zien we wel hoe het loopt.

Gisteren, woensdag 21 maart lekker niets gedaan. Even bijkomen van de inspannende dinsdag. Het is intussen heerlijk weer in Portugal. Deze nacht was het nog wel erg fris (buiten), want het was 0,5 graden op ons metertje.

Binnen heeft de kachel het keurig op de ingestelde 12 graden gehouden. Een half uurtje voor het opstaan zetten we de kachel dan op 19 graden en dan is tevens het water in de boiler lekker warm, zodat we ons niet met koud water hoeven te wassen. Als de zon over de heuvel komt warmt het snel op en rond 10 uur kan de kachel uit omdat de zon die taak overneemt.

Ook vandaag, donderdag 22 maart, doen we weinig, beetje lezen, wat schrijven, de digitale post bijwerken en mijn lief doet nog een klein wasje, die ik dan weer voor haar ophang op een door mij gespannen waslijntje tussen 2 kurkeiken. Zo blijven we lekker bezig. Dit weekend is er in het nabijgelegen stadje Ourique feest. Het zijn de 3 dagen van het zwarte varken. Jawel, "het zwarte varken" !! Dit is een typisch feest van deze streek, Alentejo genaamd. We zijn van plan om het mee te maken.