Via de ring of Slea Head (R559) komen we weer in Dingle en vandaar via de N86 naar Tralee en de N69 naar Listowel. Vandaar de R552 naar Ballylongford, waar we 3 km buiten het dorpje op een gratis CP staan bij het Kasteel Ballylongford.

Onze 3e schiereiland was zeker weer de moeite waard en vooral de buitengewoon mooie Slea Head route was van grote schoonheid. Ook vandaag staan we weer lekker vroeg op en dat betaalt zich eer uit doordat er nog bijna geen verkeer op de weg is. Het weer werkte ook vandaag weer 100% mee, want hoewel de temperatuur niet boven de 18 graden is uitgekomen en de wind erg fris is, vooral aan het water, zijn we op een paar verdwaalde spatjes toch de dag weer droog doorgekomen. Ik schreef het gisteren ook al, het is vooral de combinatie van wolken en zon die het mooie ruige bergland zo'n grote schoonheid geven. Het zachte ochtendlicht maakt het perfect !!

Ook hier voornamelijk schapen en koeien en overal zijn de percelen afgescheiden door soms eeuwenoude zwarte muurtjes. Vroeger hadden ze geen prikkeldraad, dus moesten ze creatief zijn om het vee op eigen land te houden. We stoppen diverse keren om foto's te maken. Iedere bocht geeft weer andere dramatisch mooie plaatjes. Rond 9 uur zijn we weer terug in Dingle en stoppen bij de haven, waar we ontbijten. Het is aan de waterkant een gezellig komen en gaan van allerlei toeristen. De meesten komen voor de dolfijn, die ik gisteren beschreef. Vandaag is het water minder omstuimig dan gisteren en zien we zelfs mensen in een kano op weg gaan naar Funghi de dolfijn.

Wij lopen rond 11 uur nog een keer de stad in om voor vrienden een souvenir op te halen. Ze hebben ons gevraagd om dat hier in een winkel te kopen. Zelf waren ze hier ook eerder, maar zijn het helaas kwijtgeraakt. We doen het met plezier, want we genieten weer van de gezellige drukte en de leuke gevels van de winkels en huizen. Rond het middaguur verlaten we Dingle en de route gaat de 1e 18 km via de zelfde weg terug. Vlak voor Inch beach gaan wij nu rechtdoor richting Tralee en verder zoals boven beschreven. Na Tralee wordt het wat gewoner. Wel blijft het erg groen en heuvelachtig, soms kwalitatief goed asfalt en soms ronduit vreselijk.

Eerder deze week heb ik al een aantal schroeven in de bovenkasten moeten vastzetten en soms zelfs moeten vervangen voor grotere. Vandaag begon mijn stoel wat te wiebelen, bleken er 2 van de 4 bouten van de draaiplaat uitgetrild te zijn !! Dat is toch wel kwalijk Carthago. Ga jullie campers maar eens 4 weken in Ierland testen. Gelukkig heb ik ze kunnen vinden en weer vast gezet. Het maakt niet uit welke snelheid je rijdt, alles trilt een groot deel van de rit. De voertuigen die op deze te smalle wegen rijden zijn te zwaar voor dit soort vaak Middeleeuwse weggetjes. Alles moet zo groot mogelijk.

Vanmiddag sprak ik een buschauffeur die met een bus van 13,5 meter lang rijdt en ik vroeg hem: rijdt je met dit soort bussen ook de Slea Head route ?

Geen probleen vertelde hij mij. Het is natuurlijk wel zo dat er een afspraak is dat alle grote voertuigen zoveel mogelijk de zelfde kant oprijden. Vandaag was dat met de klok mee en gisteren op de Ring van Kerry reden alle grote bussen tegen de klok in. Dat geeft het minste oponthoud. Maar toch, ik zou hier niet graag in juli en augustus rondrijden.

Als we in Ballylongford aankomen is het nog bijna 3 km naar de CP bij de gerestaureerde ruine. Tot 18 uur kun je er in en via een stenen wenteltrap naar "4 hoog". Het uitzicht is mooi en we kijken over een zijarm van de grote rivier Shannon. Het is nu laag water en dan is alles wat modderig, maar later zullen we het ook bij vloed zien. We reden 122 mooie km's vandaag en we kunnen weer een topdag bijschrijven.