Donderdag 14 juni 2018

Van Sneem naar Dingle via Waterville en Cahersiveen volgen we de N70 naar Killorglin. Zo hebben we de hele Ring of Kerry ook af kunnen vinken.

Omdat we al om 06:30 vertrekken hebben we ook weer weinig verkeer.

Pas om 10 uur komen we de eerste toeringcars tegen, maar dan zijn we al bijna op het einde van de beroemde weg. In Waterville staat een mooi standbeeld van Charlie Chaplin. Hij schijnt daar veel tijd doorgebracht te hebben. Ook zien we in diverse plaatsen standbeelden van een beroemde Rugby speler. Mick O'Dwyer is zijn naam.

Grappig ook dat we midden in het plaatsje Waterville, iedere auto staande werd gehouden door een oudere politieman. We zien hem steeds lachen en ook wij zijn aan de beurt. "Hoe het met ons gaat en of we genieten van onze vakantie" ? vraagt hij heel vriendelijk. We beamen dat en na een hartelijke groet en na ons een "save journey" te hebben gewenst, mogen we weer verder. We vinden het erg vermakelijk om zo als een soort VIP toegesproken te worden, maar misschien was hij wel naar iets of iemand op zoek, wie weet ?

De natuur op dit deel van het eiland is werkelijk schitterend en de foto's zullen het verhaal weer moeten vertellen. We hebben weer enorm geluk met het weer, want na een wat natte start, wordt het weer steeds beter. De zon en de wolken geven een prachtig lichtspel aan dit mooie landschap. Voornamelijk schapen en koeien op de heuvels en bergen, allemaal door muurtjes opgedeeld in keurig rechthoeken. Heel apart en mooi om te zien.

We ontbijten op een mooi uitzichtpunt. Aan de overkant ligt onze bestemming voor vandaag: Dingle. In Killorglin tanken we diesel en doen nog wat boodschapjes bij hetzelfde tankstation. Als we het Schiereiland Dingle oprijden via de R561 zien we een leuk parkeerplaatsje bij een weiland met 3 ezels. Binnen enkele minuten hebben ze ons in de gaten en komen ons begroeten. Het zijn fasinerende beesten en ze laten zich gewillig op de foto zetten.

We komen langs Inch beach, waar je met de auto en camper het strand op mag. Het is er erg druk en na een korte stop rijden we door. Een stukje verder klimt de weg wat en zien een hele mooie parkeerplaats waar we het hele strand kunnen overzien. De volgende stop is het leuke plaatsje Dingle.

We genieten van het intussen zonnige weer en vooral van de gekleurde huizen en winkels. De gekste kleurencombinaties zien we. Roze gevel en blauwe kozijnen of rode gevels en groene kozijnen. Alles mag en kan blijkbaar.

We slenteren wat rond en komen bij de haven waar we mannen netten zien boeten. Grote meeuwen pikken aan de netten, blijkbaar zit er nog wat eetbaars in. Voor het toeristen buro ligt een bronzen beeld van een dolfijn.

Fungie is de naam van een dolfijn die al vanaf 1983 iedere dag zich laat zien aan de mensen op boten. Sindsdien is er een hele toeristen industrie om hem heen ontstaan. Per dag zijn er tot duizend mensen die op 12 verschillende schepen de vriendelijke dolfijn kunnen bewonderen. Je betaalt 10 euro p.p. en als je de dolfijn niet te zien krijgt dan krijg je je geld terug. Iedere trip duurt een uur. Er is nog veel meer te doen in Dingle, maar dat bewaren we misschien voor een andere keer.

We rijden rond 17:30 uur Dingle uit en vinden een CP zo'n 10 km westwaarts in de duinen bij het gehucht Ventry aan de R559. Nadat we een aardig plekje hebben gevonden, via een zandpad komen we op een grasveld, gaan we nog een strandwandeling maken. 19:45 uur zijn we terug, precies op tijd voor weer en journaal op TV. Wederom een topdag