Wandeling van Camping Killarney rond Muckross Middle lake 17 km inclusief bezoek aan Muckross Abbey en de tuinen van Muckross House.

De dag lijkt grauw te worden, maar tijdens de wandeling komen er steeds meer lichttinten in de lucht en blijkt het uiteindeliijk prima bijna windstil wandelweer te zijn. We genieten van de mooie doorkijkjes over het meer en de schitterende grote oude bomen. Na een half uur komen we langs de oude abdij, die nu een nette gerestaureerde ruine is. Je kunt er om- en doorheen lopen. Het dak is er af en dat geeft een apart lichtspel over de muren en de oude graven.

We lopen verder en even later zien we de voorgevel van Muckross House opdoemen. Ook hier genieten we weer volop van de schitterende tuinen die vele hectares beslaan. We lopen halfrond het grote huis en verwonderen ons over hoe mooi alles wordt bijgehouden. Het gras is mooi kort en de paden heel strak afgestoken. Bijzonder dat je hier zomaar gratis doorheen kunt wandelen. Een toer door het huis kost wel geld, maar dat is niet aan ons besteed, weet je nog ? Langs prachtige grote zeedennen en coniferen verlaten we het mooie landhuis.

Rond het hele Middelmeer is een geasfalteerd fiets en wandelpad aangelegd. Fietsers mogen maar van een kant rond het meer rijden en wij lopen ze tegemoet. Dat is prettig want dan hoef je niet beducht te zijn op fietsers die je in de rug rijden. Er zijn veel buitenlanders die een fiets hebben gehuurd en niet erg goed kunnen fietsen. Sommigen lijken zelfs voor het eerst van hun leven hier te fietsen. De korte steile klimmetjes helpen natuurlijk ook niet mee. Een keer zagen we een vrouw zomaar omvallen op zo'n klimmetje !!

Na 2 uur wandelen komen we bij Dinis cottage waar we een kop koffie en een sandwich nemen. Het smaakt ons prima en 20 minuten later zijn we weer op pad. Via een soort van schiereiland lopen we terug door mooie bossen en kleine moerassen, aan de Noordkant het grote Lower Lake en aan onze rechterkant het Middel Lake. Prachtige heuvels rondom de meren, hoewel ze het hier "Mountains" (bergen) noemen. De hoogste is ruim 800 meter, dus vooruit maar. Wij noemen onze hoogste tenslotte ook een berg.

Rond 15:45 uur zijn we terug bij de camper, nadat we bij een kleine Spar supermarkt nog een paar boodschapjes hebben gekocht. Een kop thee gaat er goed in en dan een lekkere douche en we zijn weer het meneertje en mevrouwtje. Vanavond vroeg in ons mandje, want morgen willen we voor de drukte uit 1 van de schiereilanden gaan doen. Plan A was om de Ring of Kerry te doen, maar Richard, die vorig jaar ook hier was, deed het veel rustigere schiereiland onder de Ring of Kerry en is daar heel enthousiast over. Dus waarschijnlijk wordt dat 'm. Daarna willen we ook nog "het schiereiland Dingle" doen. Drie schiereilanden is minimaal 3 dagen rijden en is wat erg veel. Het leven is vol van keuzes maken, dus we zien morgen wel wat het gaat worden. Het weer speelt ook een factor